Conclude Daily Gold
Három és fél éve nem látott magasságokban,
14,5 dollárhoz közel cserélnek gazdát az amerikai Chiquita Brands International
részvényei azóta, hogy a társaság október 27-én elfogadta a brazil Cutrale
Group és a Safra Group részvényenként 14,5 dolláros felvásárlási ajánlatát, ami
682 millió dollárra értékeli a céget.
A Chiquitáért augusztus óta folyt a harc a Cutrale-Safra és az ír Fyffes között. A
Chiquita márciusban jelentette be, hogy meg akarja venni a Fyffes-t, hogy egy
részvénycserés ügylet révén a világ legnagyobb, mintegy 4,6 milliárd dolláros
éves árbevételű banánszállítóját hozzák létre. Ám augusztusban feltűnt a színen
a narancslé-gyártó és globális agrárüzletekben utazó Cutrale és a Forbes által
16 milliárd dollár értékűre becsült banki, pénzügyi és ingatlanbirodalma
alapján a világ leggazdagabb bankárának számító Joseph Safra tulajdonában lévő
Safra Group párosa, melyek a csökkenő narancslé-fogyasztás miatt az elmúlt
években már több terjeszkedési lehetőséget is megvizsgáltak. Így jutottak el a
banánpiac-vezető Chiquitához, mely a Fyffes-zel, a Fresh Del Monte Produce
Inc-kel és a Dole Food Co-val együtt a 18 millió tonna forgalmú export
banánpiacot kontrollálja.
A Chiquita részvényeiért
a Cutrale-Safra első körben még 14 dollárt ígért. Bár már ez is 99 millió
dollárral magasabbra, 627 millióra értékelte a céget, a Chiquita
igazgatótanácsa akkor még a Fyffes ajánlatát favorizálta. „Kizárólag a banáncég
részvényesi értékének maximalizálását tartjuk szem előtt, míg a Cutrale-Safra
páros láthatóan arra törekszik, hogy minél olcsóbban megszerezze a céget,
anélkül, hogy megfelelően kompenzálná a Chiquita részvényeseit” – indokolt akkor
Edward Lonergan, a Chiquita elnök-vezérigazgatója.
Ám amikor
október 23-án az anyagilag jól elengedett Cutrale-Safra duó részvényenként 50
centet rátett ajánlatára, már Lonerganék álláspontja is megváltozott, s arra napokon
belül rábólintottak. A pénzügyi zárásra a hatósági engedélyek beszerzését
követően ez év végén vagy 2015 elején kerülhet sor. A tranzakció összértéke 1,3
milliárd dollár lehet, miután a részvények 682 millió dollárért való
megvásárlása mellett a Safra által kontrollált J. Safra Sarasin AG átvállalta a
cég 2021-ben lejáró kötvényekben megtestesülő adósságát is. Az észak-karolinai
székhelyű Chiquita azt követően is New Yersey-ben marad, hogy az ügylet
eredményeként a Cutrale-Safra által teljes egészében tulajdonolt egysége lesz.
„Várakozással
tekintünk a Cutrale-Safrával való együttműködés felé, remélve, hogy az sima
átmenetet biztosít és a tranzakcióra a lehető leghamarabb pont kerül” – nyilatkozott
a cég által kiadott közleményben már az új helyzethez igazodva Lonergan.
Hozzátéve: „Annak érdekében, hogy a Chiquita fenntartható módon megőrizze
piacvezető pozícióját a szektorban, sokat segíthet a Cutrale-Safra a gyümölcs-
és gyümölcslé-értékláncban szerzett tapasztalata és kiterjedt pénzügyi
szakértelme”.
A Chiquita részvény árfolyama igencsak
volatilis volt az elmúlt 2 évtizedben. A részvényárfolyam szenvedését az
okozta, hogy míg a 90-es évek elején a világ exportbanán piacának 34%-át
birtokolta, addig mára a részesedése 25%-ra csökkent, a konkurens Dole viszont
26%-ra nőtt. Az EU 1993-as új banánpiaci szabályozása nagyon hátrányosan
érintette a céget, majd az eladósodás csapdájába esett. Most viszont erős
kezekbe került a társaság. A Cutrale az egyik legtitokzatosabb és legellentmondásosabb
élelmiszeripari cég Brazíliában. Árképzését a hatóságok már vizsgálták,
miközben a farmerek és a környezetvédők körében is közutálatnak örvend.
Ráadásul a floridai termesztőknek is első számú közellensége lett, miután a
brazil cég odahaza, Sao Paulo államban olcsóbban termeszt citrom- és
narancsféléket, amit aztán az amerikai piacra is bevisz.
A Cutrale két dolgot csinál jól: gyártja és teríti a
narancslét világszerte, illetve kiüti a versenytársait (most épp a Fyffes-t). A
szupergazdag és igen befolyásos brazil mágnás Jose Luis Cutrale által birtokolt
dzsúsz-gyártó az utóbbi időben más agrárbizniszbe is benyomult, köztük a
szójabab- és a kukoricatermesztésbe. Most pedig banánban utazik, ami már
magától értetődőbb, lévén, hogy gyümölcs, márpedig az amerikai Chiquita
tökéletesen beleillik alaptevékenységébe, hiszen a sok gonddal küszködő
narancslé piac mellé a Cutrale diverzifikálná gyümölcslé portfólióját pl.
narancs-banán gyümölcslevekkel.
Jose Luis Cutrale
narancs és immár banán császár
A brazil cégek szép lassan a nagy amerikai élelmiszer márkák
tulajdonosaivá válnak. A Burger King például a Forbes milliárdos-listáján
szereplő Jorge Paulo Lemann, Carlos Alberto Sicupira és Marcel Herrmann Telles
által tulajdonolt 3G Capital magántőke-társaságé, amely a Warren Buffett féle
Berkshire Hathaway-jel együtt tavaly júniusban a Heinzet is bekebelezte, s a
Budweiser sörmárka birtokos Anheuser-Buschban is többsége van.
A Cutrale lett a második brazil vállalat, amelynek Lemannék
mellett sikerült egy híres amerikai márkát megkaparintania.
Forrás: Reuters, Forbes, Courier-Post, Yahoo, Conclude Zrt.
|