Hírlevél feliratkozás
Goldtresor grammárak *
Arany/HUF középárfolyam g
Arany/USD árfolyam oz
Arany/Euró árfolyam oz
Ezüst/Euró árfolyam oz
Arany cikkek
- Befektetési arany
- Arany
- Arany Befektetés
- Aranytömb, aranyrúd, platinatömb öntése Svájcban
- Aranyrúd, befektetési aranyrúd, aranytömb
- Aranytömb
- Aranyérme, befektetési aranyérme
- A befektetési aranyérme prémium értéke
- Londoni aranypiac 1660-2004
- A Loco London aranyszámla története
- A Nemesfém Elszámolóház és arany letéti szolgáltatás Londonban
- Arany befektetési alapok és a fizikai aranypiac. Az SPDR Gold ETF
Összeomlást jelez a Baltic Dry tengeri szállítási index 28 éves mélypontja? |
2015. február 26. csütörtök, 09:38 |
Conclude Daily Gold Az, hogy a globális tengeri szállítmányozási díjakat tükröző, a nyersanyagpiaci kereslet-kínálat alakulását napi rendszerességgel jól mérő Baltic Dry index 28 éves mélypontra esett, a világgazdaság jelentős lassulása, mi több ismételt recessziója irányába mutató figyelmeztető jel. A Baltic Dry
Index elsősorban azt mutatja, hogy mekkora a kereslet a tengeri szállítmányozás
iránt, a szárazföldi rovására. Magas értéke azt tükrözi, hogy a kínálatot
meghaladó kereslet felhajtja a szállítmányozási díjakat, ezzel szemben a
túlkínálat leviszi azokat. Kicsit leegyszerűsítve: ha 100 hajó versenyez 99
rakományért, akkor a díjak lemennek, ha 99 hajó versenyez 100 rakományért,
akkor felmennek. Ezért már apróbb flottaváltozások és logisztikai módosítások is
képesek radikálisan változtatni a díjakon.
A hajózási szállítmányozási kínálat rugalmatlan – két évig is eltart,
míg felépítenek egy hajót, melynek fix költségei annyira magasak, hogy sok
esetben nem képesek kiváltani a légi szállítást. Így már a kereslet kis növekedése is gyorsan
felfelé nyomhatja az indexet, ezzel szemben egy enyhébb csökkenés nagy zuhanást
képes kiváltani. Ugyanakkor a
Baltic Dry a nyersanyagpiac napi alakulásáról is képet ad, miután közvetve utal
a hajón szállított áruk – mint például építőanyagok, ásványi anyagok, kőszén,
vas, ércek, gabonák és egyéb élelmiszerek – globális kínálatát-keresletére. Ha
alacsony az igény a szállításra, akkor az azt is jelentheti, hogy a
fuvarozóknak nincs, vagy csak kevés árujuk van, amit el kell juttatniuk az
egyik kontinensről a másikra. Ezért az index mozgásából már a világgazdaság
lehetséges alakulására vonatkozó következtetéseket is le lehet vonni, ezért is
figyelik a részvény- és árupiaci befektetők árgus szemekkel, merre veszi az
irányt az index. Teszik ezt
különösen 2008 óta, amikor a Baltc Dry alacsony szintje tökéletesen előre jelezte
a pénzügyi válságot, azáltal, hogy az annak kitörése előtti hónapokban több
mint 90 százalékot zuhant. Míg 2008. május 20-án az 1985-ös bevezetése óta nem
látott szintet, 11 793 pontot ért el, addig alig valamivel több, mint fél
év múlva, december 5-én már csak 663 ponton állt. Mindezek fényében
vészjósló, hogy a Baltic Dry jelenleg még a 2008-as szintnél is lejjebb áll, január
végén 509 pont is volt, ami 28 éves mélypont. Ha ezúttal is pontos barométernek
bizonyul, akkor a világgazdaság egy újabb jelentős recesszió előtt áll. A szituáció másik
olvasata, hogy most jó megvenni a Baltic Dry Indexet, mert innen már csak
felfelé vezet az út, főleg azért, mert az olcsó üzemanyag és szállítási árak
miatt a termelők olcsó ömlesztett árukkal
áraszthatják a piacokat, amihez viszont ismét sok hajóraktér kell majd. A Baltic Dry
Index a londoni székhelyű Baltic Exchange tőzsde terméke.
A Baltic Dry Index padlón van
28 éve nem volt ilyen alacsony a Baltic Dry Index. Figyelmeztető jel, vagy lehetőség?
Forrás: Bloomberg, Business Insider, Conclude Zrt.
|