A portfolio.hu
gazdasági oldalon jelent meg a Capital Economics elemzőjének William
Jackson-nak az összefoglalása a magyar helyzetről, melyet nagyon
figyelemre méltónak tartunk, és változtatás nélkül közlünk:
Már öt éve a költségvetési megszorítások és a felfutott külső adósság
leépítésének fájdalmas útján jár az ország és utóbbi elviselhető
szintre csökkentéséhez olyan óriási mértékű további kiigazítás kell még a
gazdaságban, ami társadalmilag és így politikailag csaknem
vállalhatatlan - foglalja össze a meglátását pénteken kiadott anyagában a
Capital Economics. Az elemzőcég londoni szakértője, William Jackson
amellett érvel, hogy a gyenge gazdasági növekedés és a magasan maradó
munkanélküliség idővel olyan szintre növeli a társadalmi
elégedetlenséget, hogy a gazdaságpolitikusok el fognak gondolkodni az
alternatív megoldásokon, így a magánszektorbeli "hátsó ajtón keresztüli"
csőd lehetőségén. Mindebben pedig a 2014 tavaszára várható
választásoknak katalizátor szerepe lehet. A valószínűleg inkább a
magánszektorban lezajló csőd megnyithatja az utat a gazdasági növekedés
előtt, ez pedig a gazdaságpolitikusok számára vonzerőt jelenthet.
Egyúttal viszont eladási hullámot okozhat a magyar piacokon, a banki
hitelezést pedig tartósan visszafoghatja - vázolja az előnyöket és
hátrányokat az elemző.
Hova vezet ez? A
térségi szinten kiemelkedően magas, 80% feletti GDP-arányos
államadósság miatt Magyarországon további, igaz nem hatalmas (a GDP
1%-át kitevő) költségvetési kiigazításra van szükség, amely valószínűleg
az EU/IMF "segítő keze" mellett megy végbe, de hova vezet ez a
stratégia 5-10 éves távon? - teszi fel a kérdést a terjedelmes elemzése
elején Willam Jackson. Õ amellett érvel, hogy míg rövid távon várhatóan a
költségvetési megszorítás útján halad tovább az ország, addig közép
távon az egyéb problémák miatt a gazdaságpolitikusok alternatív
megoldásokon kezdenek majd el gondolkozni.
Nem csak az államadósság a fontos Arra
mutat ugyanis rá, hogy nemcsak az államadósság magas szintjével (és
annak jelentős devizaalapú részével) kell foglalkozni, hanem a
magánszektor jelentős, ráadásul hangsúlyosan devizaalapú eladósodásával
is. Ez a háttér ugyanis, illetve a forint elmúlt években bekövetkezett
gyengülése az emelkedő adósságterheken keresztül ugyanis fékező hatást
fejthet ki a gazdaságra.
A devizaadósságról Az elemző hangsúlyosan foglalkozik a
magyar gazdaság rendkívül magas külső adósságával, amely tavaly év
végén a GDP közel 120%-át érte el. Amint az alábbi ábrán látszik, ez
térségi összevetésben szintén kiemelkedő és abban nemcsak az állam,
hanem a bankok devizalapú kötelezettsége is lényeges szerepet játszik (a
lakossági/vállalati devizaalapú hitelek közvetítésén keresztül). Ez,
illetve az is számos nehézséget felvet, hogy a banki devizaalapú adósság
jellemzően rövid futamidejű, így folyamatosan megújításra szorul.
Willam Jackson emlékeztet arra, hogy nemzetközi tapasztalatok, illetve a
szakirodalom alapján 60% feletti külső adósságráta már érezhetően
visszafogja egy adott gazdaság növekedési ütemét, ahogy azt az alábbi
ábra is jelzi. Négy út - Melyik járható Magyarországon? A
fentiek után az elemző arra keresi a választ, hogy hogyan tudna
kilábalni ebből a helyzetből a magyar gazdaság. Az adósságproblémát a
tapasztalatok alapján négy módon lehet kezelni: az infláció
felpörgetésén (elinflálás), a gyors gazdasági növekedésen ("kinőjük" az
adósságot), a további megszorításokon és az adósság megtagadásán
keresztül. A Capital Economics elemzője rámutat, hogy az első út azért
nem járható, mivel a devizaalapú adósságot nem lehet "eltüntetni" az
infláción keresztül, a gyors gazdasági növekedésen keresztüli út pedig
egyszerűen azért nem járható, mert várakozása szerint a magyar
gazdaságot húzó lényeges szektor, az exportszektor a következő években
szenvedni fog az eurózóna adósságválsága miatt. Az elemző
szerint idén 1,5%-os recesszió várható Magyarországon (fokozottan
pesszimista az aktuális elemzői konszenzushoz képest) és arra számít,
hogy a következő években az eurózóna adósságválsága mély recessziót okoz
Európa-szerte. Ez egyébként nemcsak a magyar GDP-növekedési kilátások
miatt kedvezőtlen (mindössze 1-2%-os magyar növekedést vetít előre a
következő évekre), hanem amiatt is, mert a gyenge exportteljesítmény
miatt kérdéses, hogy a folyó fizetési mérleg eddigi többlete
fenntartható-e. A többletre, ráadásul még az eddiginél is nagyobb folyó
fizetési mérleg többletre azért lenne szükség, mert ez vezetne el a
külső adósság leépüléséhez. Amint az alábbi ábrán látszik, az
ezredfordulótól 2008-ig erősen deficites folyó fizetési mérleg mellett
futott fel a GDP 40%-a körülről 100% fölé a külső adósságráta. Hogyan legyen masszív többlet? A Capital Economics
számításai szerint ahhoz, hogy 5 éven belül a GDP 60%-a alá lehessen
szorítani a külső adósságrátát, a folyó fizetési mérleg GDP-arányos
többletének mintegy 3,5%-ot kellene tartósan elérnie (kb. 1000 milliárd
forintot, dupláját a tavalyinak). Ehhez olyan feltételezéseket vett
alapul, miszerint a devizaadósság átlagos kamatterhe 5%, a forint az
euróval szemben hosszú távú átlagához, azaz 250-ig visszaerősödik és a
nem adóssággeneráló tőkebeáramlás évente a GDP 2%-ra visszaemelkedik. Egy
ilyen masszívan többletes folyó mérleghez az exportteljesítmény várható
gyengélkedése miatt az import, azaz a belső kereslet (lakossági
fogyasztás, beruházás) féken tartása kellene, ez viszont fájdalmas lenne
az egyébként is adósság visszafizetéssel küzdő magánszektor számára.
Kalkulációik szerint a fékezett importbővülés miatt a magyar GDP évente
1% körüli ütemben tudna csak nőni, míg a foglalkoztatás stagnálna, jó
esetben kissé bővülne. Az indonéz és thaiföldi válság tapasztalata az
volt, hogy a magas külső adósság után a korábbi masszív folyó fizetési
mérleg hiány jelentős többletbe átfordulása mindkét országban tartósan
alacsonyabb gazdasági növekedést okozott a válságot követő 5 évben.
A választások okozhatják a késztetést Az elemző
érvelése szerint ez a magyarországi helyzet (gyenge gazdasági növekedés,
magas magánszektorbeli adósságterhek, kevés új munkahely) fokozódó
társadalmi elégedetlenséghez, a további megszorítások elutasításához
vezetne egyre szélesebb rétegekben. Mivel már öt éve a költségvetési
megszorítások, illetve a magas adósságterhek visszafizetésének útján jár
a magyar gazdaság, mindez oda vezethet, hogy a 2014-es választásokra
készülve a gazdaságpolitikai döntéshozók egyre inkább nyitottá válhatnak
az adósságkezelés alternatív megoldásaira, azaz a csőd bizonyos
formáira. Mivel a gazdaság masszív folyó fizetési mérleg többletet, az
államháztartás kamatfizetési nélküli (elsődleges) egyenlege pedig
mérsékelt többletet mutat, így egy esetleges államcsőd bejelentése
(devizaalapú adósságra) nem kényszerítené az országot azonnali további
fájdalmas költségvetési megszorításokra, sőt az adósságtehertől való
megszabadulással a gazdaság elindulna a növekedési pályán. "Hátsó ajtós" csődök jöhetnek Ezek
tehát a vonzó oldalai lennének egy esetleges államcsődnek, mégsem ezt
valószínűsíti alap esetben a Capital Economics elemzője, hanem inkább a
magánszektorbeli adósságterhektől való nem-szokványos megszabadulást. A
devizaadósságnak ugyanis nagyobb része a magánszektorban található
(banki hitelek anyabanki forrásból), emiatt legnagyobb esélyt annak ad
William Jackson, hogy a kormány igyekszik meggyőzni a hitelszerződés
résztvevőit a részleges adósság elengedésről. Ennek azért is ad nagyobb
esélyt, mivel a magyar kormány az elmúlt hónapokban már tett ilyen
lépéseket (pl. végtörlesztés, árfolyamrögzítés), most pedig a helyi
önkormányzatok adósságának enyhítése is felmerült (pl. Erste Bank,
Hódmezővásárhely). Az elemzésben ezt a fajta megoldást "hátsó ajtós
csődnek" nevezi a szerző annak leegyeztetett formája miatt. Arra számít,
hogy az eddigi adósságteher-csökkentési megoldások útján halad majd a
kormány, illetve kiterjeszti azokat a magánszektor különböző
szereplőire, hogy így, azaz a bankok veszteségén keresztül mérsékelje az
ország külső adósságát. Kit érinthet? Három
forgatókönyvet vázol fel az elemző attól függően, hogy milyen széles
kört vonna be a kormány a devizaadósság például 25%-os részének
elengedésébe (előbb a háztartások, majd az önkormányzatok, végül a
vállalati hitelek is együttesen belekerülnének ebbe). A legszélesebb
körnek lehetővé tett 25%-os devizaadósság-elengedés mellett az elemző
azzal kalkulál, hogy a magyar bankszektor Bázel III szerinti Tier 1
tőkemegfelelési mutatója mindössze 1%-ra zuhanna, ami kb. 4 milliárd
eurónyi, a GDP 4%-ának megfelelő tőkepótlást tenne szükségessé. Ezt
érvelése szerint az anyabankok remélhetőleg tudnák még vállalni, azaz
hajlandóak lennének magyarországi leánybankjaik feltőkésítésére. Mindez
tehát nem okozna akkora piaci sokkot, mintha az állam jelentene be
csődöt, de természetesen az is kedvezőtlen lenne a magyar gazdaság
megítélésének (forint- és állampapírpiaci eladói hullámot okozhat), hogy
a külföldi szektor veszteségein keresztül csökkentené Magyarország a
magánszektora külső adósságát. A bankok további jelentős veszteségekbe
kényszerítése egyúttal azt is eredményezné, hogy továbbra is rendkívül
gyenge maradna a banki hitelkínálat, szintén visszafogva a gazdaság
növekedési kilátásait. forrás: Portfolio.hu |