Conclude Daily Gold
Tényleg az aranyban is utazó Rothschildok a tulajdonosai a FED-nek? Valóban
külföldiek nyomására dönt a világ legnagyobb gazdasági befolyású központi bankja
arról, mikor változtasson kamatot, vagy nyomjon pénzt és mennyit? Nem is
Washingtonban, hanem Londonban dől el, hogy ki irányíthatja a FED-et, illetve kerülhet
be annak monetáris döntéshozó testületébe? Ilyen és ehhez hasonló kérdések
bukkannak fel időről időre a médiában. Van alapja az összeesküvés-elméleteknek,
melyekben hívők közül akadt, aki idén októberben még fel is akarta robbantani a
FED-et, mint a világgazdaság bajainak legfőbb forrását? E kérdéseket válaszolja
meg a Conclude Befektetési Zrt. alábbi összeállítása.
FED: e naponta emlegetett három
bűvös betű a Federal Reserve System rövidítése, ami szó szerinti fordításban Szövetségi Tartalék Rendszert
jelent. A világ többi országától eltérően ugyanis az Egyesült Államoknak nem
egy központi bankja van, hanem egy központi banki rendszere, amit a z USA
tizenkét, gazdaságilag legfontosabb városában – Bostonban, New Yorkban,
Philadelphiában, Clevelandben, Richmondban, Atlantában, Chicagóban, St.
Louisban, Minneapolisban, Kansas Cityben, Dallasban és San Franciscóban –
elhelyezkedő központi bankok alkotnak.
A FED-et a médiában jellemző szófordulat, miszerint az amerikai jegybank
szerepét tölti be, azért indokolt, mert ugyanazokat a monetáris politikai
döntéseket hozza meg, mint az egyes országok központi bankjai. Vagyis
értékpapírok vásárlásával pénzt juttat, vagy azok eladásával pénzt von ki, a 12
tagbankjának előírt kötelező tartalék – az úgynevezett szövetségi pénz –
mértékének, valamint a tartalékokra fizetett kamatnak – amit diszkont
kamatlábként vagy diszkont rátaként szoktak emlegetni – az emelésével szűkítheti,
csökkentésével pedig bővítheti a tagbankok által nyújtható hitelmennyiséget.
Mivel
a világ legerősebb gazdaságának központi bankja döntéseivel családok milliói
jelzálogterheinek növekedéséhez vagy csökkenéséhez, a pénzügyi piacok
fellendüléséhez vagy összeomlásához, illetve a gazdaság növekedéséhez vagy
recesszióba süllyedéséhez járulhat hozzá, alapvető fontosságú, kik hozzák meg a
monetáris politikai határozatokat. A Fed Kormányzótanácsa felelős az alapkamat
és a tartalékráta döntésekért, míg a Federal Open Market Committee (FOMC-magyarul
szövetségi nyíltpiaci bizottság) a közvetlen piaci beavatkozásokkal járó
döntésekért. A 12 fős FOMC-ben a FED Kormányzótanácsának mind a hét tagja automatikusan
szerepel – szól a FED honlapjának tájékoztatója.
A többi öt fő a FED-rendszer tizenkét szövetségi bankjából kerül ki, de csak a New
York-i FED elnökének van bérelt helye, a további négy pozíciót a másik tizenegy
szövetségi elnök foglalja el éves rotációban. Ráadásul a New York-i FED elnöke
tölti be az FOMC alelnöki posztját (az FOMC elnöke mindig a FED Kormányzótanácsának
elnöke). A New
York-i FED kitüntetett szerepe az FOMC-n belül annak köszönhető, hogy bár csak
az egyike a 12 szövetségi banknak, gyakorlatilag ez kontrollálja a teljes szövetségi
tartalékrendszert, emellett pedig tárolja a világ
jegybanki aranytartalékainak 22 százalékát. Épp ezért szúrhatták ki az összeesküvés-elméleteket gyártók, Eustace Mullins,
illetve Gary Kah a New
York-i FED-et, mint amelyen keresztül a globális politikai céljaik – jelesül a
vészjóslóan hangzó Új Világrend megteremtése – érdekében manipulálják az USA
monetáris politikáját. Befolyásuk annak köszönhető – szól Mullins és Kah konspirációs
elmélete –, hogy övék a New Yorki-i FED többségi tulajdona.
Csakhogy a jelenlegi FED-rendszer kereteit 1913-ban lefektető Federal
Reserve Act megtiltja
a 12 FED-banknak, hogy részvényeikből akár egyetlen darabot is külföldieknek
értékesítsenek – emlékeztet Dr. Edward Flaherty.
Eszerint csak olyan bankok lehetnek a tulajdonosaik, amelyek a FED-rendszer
tagjai. Ennek megfelelően a 12 FED-bank részvényei a területükön működő
kereskedelmi bankok és takarékszövetkezetek kezében vannak. Ők választják meg a
regionális FED-ek kilenctagú igazgatóságának hat tagját, valamint annak
elnökét.

Ám a legnagyobb New York-i bankok – mint például a Citibank, a Chase
Manhattan, a Morgan Guaranty Trust, a Chemical Bank, a Manufacturers Hanover
Trust, a Bankers Trust Company, a National Bank of North America, és a Bank of
New York – közül többnek is európai pénzintézet a tulajdonosa, mindenekelőtt a
britek, jelesül a Rothschild dinasztia – veti fel Mullins és Kah. Vagyis
közvetve mégis uralják a legfőbb aranytároló New York-i FED-et, s annak
FOMC-tagságán keresztül az amerikai monetáris politikát? A Rothschildok aranyhoz
fűződő üzleti érdekei kétségtelenül erősek. A legenda szerint például Nathan
Rothschild aranyából fedezte Wellington herceg a Napóleon elleni hadjáratát, sőt
a waterloo-i ütközetnél is ott volt, ám kiváló üzleti érzékkel még azelőtt
visszatért Londonba brit államkötvényeket vásárolni, hogy Napóleon legyőzésének
híre elért odáig. A
Rothschild család az 1880-as évek végén megszerezte a világ egyik vezető arany-,
gyémánt- és ezüsttermelő cége, a londoni székhelyű Rio Tinto feletti irányítást,
emellett a gyémánt-bizniszt domináló De Beers céget alapító Cecil Rhodes-t is
finanszírozta.
Mégis igazuk lenne a sötét erőket sejtőknek? Nem egészen. Hiszen a
FED-en belül mindegyik kereskedelmi banknak csak egy szavazata van –
függetlenül attól, hogy mekkora a mérlegfőösszege, illetve hogy mekkora a
részesedése a 12 szövetségi tagbank egyikében. A New York-i FED felségterületén
például több mint ezer bank működik, ami azt jelenti, hogy a legnagyobb és legbefolyásosabb
bankoknak kis közösségi bankok százait kellene rákényszeríteni arra, hogy az ő
szája-ízük szerint szavazzanak. A többséghez mintegy félszáz tagbank
megszerzésére lenne szükség, ami dollármilliárdokba kerülhet. Ennél még a globális
dominancia elérése is olcsóbb lenne – jegyzi meg Flaherty.
Elvileg ugyan nincs akadálya annak, hogy a külföldiek közvetlenül
birtokoljanak részvényt a New York-i FED-ben, hiszen a törvény szerint egy kis
pakettet a nyilvánosság számára elérhetővé kell tenni. Ám egyetlen magánszemély
vagy gazdasági társaság sem tarthat 25 ezer dollárnál nagyobb névértékű
FED-részvényt, amihez ráadásul szavazati jog nem dukál.  Hogy az egyes New York-i bankok mekkora részt birtokolnak a New
York-i FED-nek, azt nem lehet megmondani, mivel a FED nem nyilvános
részvénytársaság, ezért az USA értékpapír- és tőzsdefelügyelete, a SEC nem
kötelezheti arra, hogy fedje fel főbb tulajdonosait. Azt azonban lehet tudni,
hogy a SEC-nél egyetlen magánszemély vagy cég sem jelentette be, hogy 5
százaléknál nagyobb tulajdonosa lenne a New York-i FED-nek.
A sötét ármányokat sejtők érveit hitelteleníthetik az olyan,
nyilvánvaló tévedések, mint például, hogy a FED részvényei A és B osztályokra
vannak bontva úgy, hogy az A-hoz nagyobb szavazati jog tartozik, mint a B-hez.
Valójában a FED részvényei nincsenek osztályokra bontva. Meglehet, az volt a tévedés
oka, hogy a 12 FED egyenként kilenc-kilenc
fős igazgatóságának tagjai vannak A, B és C kategóriába besorolva, a
kinevezésük, delegálásuk módja szerint – mint ahogy erről bárki a FED honlapján
értesülhet.
Eszerint három-három A- és B-kategóriás igazgatót a tagbankok választanak, a három
C-kategóriájút pedig a Kormányzótanács. Az A-kategóriás igazgatók a
FED-részvényes pénzintézeteket képviselik, a B- és C-kategóriájúak pedig a
mezőgazdaságból, a kereskedelemből, az iparból, a szolgáltatói szektorból,
illetve a munkavállalói és fogyasztói érdekképviseletekből kerülhetnek ki.
Ennek megfelelően a B- és C-kategóriájúak nem lehetnek banki alkalmazottak, sőt
a C-kategóriájúak még bankrészvényt sem tarthatnak.
Az FOMC-tagok többségének befolyásolása sem tűnik járható útnak. Ehhez
ugyanis az Egyesült Államok elnökét és a Szen átust kellene megnyerni. A
Kormányzótanács hét tagját ugyanis az USA elnöke nevezi ki és a Szenátus
erősíti meg posztján.
A kinevezés 14 évre és csak egy ciklusra szól, kivéve, ha valaki egy tag ki nem
töltött mandátumába kerül, ő még egy 14 éves ciklusra kinevezhető. A jelenlegi
tagok mandátuma nem egyszerre jár le, akad, akié már 2 év múlva, de van, akié
csak 2024-ben. A Kormányzótanács tagjai közül az USA elnöke választja ki a
Kormányzótanács elnökét és alelnökét, négy-négy évre, ami a
kormányzótanácsi mandátum alatt meghosszabbítható. A Kormányzótanács jelenlegi
elnökét, Ben Bernankét például George W. Bush nevezte ki 2006-ban, majd Barack
Obama 2010-ben újabb négy évre meghosszabbította a mandátumát. Bernanke
alelnökét, a San Franciscói FED által a Kormányzótanácsba két éve jelölt Janet
L. Yellent 2010 októberében kérte fel Obama. A Kormányzótanács többi tagja nem
a FED-tagbankok jelöltje, hanem elméleti vagy gyakorló szakemberek. Daniel K.
Turillo például a washingtoni Georgetown Egyetem jogi központjának professzora
volt, Sarah Bloom Raskin Maryland állam pénzügyi felügyeletének biztosa, Jeremy
C. Stein a Harvardi Egyetem közgazdasági tanszékének professzora, Jerome H.
Powell a washingtoni think tankben, a Bipartisan Policy Centerben foglalkozott
szövetségi és állampénzügyekkel, Elizabeth A. Duke pedig egy Virgina-székhelyű közösségi
bank, a TowneBank éléről került a Kormányzótanácsba.
Esetleg a 12 fős Federal Advisory Council-en keresztül
valósul meg a külföldi befolyás, miután abba mindegyik FED-bank egy, jellemzően
bankár tagot delegál? E tanács évente négyszer ül össze, hogy tanácsot adjon az
igazgatóságnak és megvitassa az általános gazdasági feltételeket.
Ám ennyiben ki is merül a lehetősége, e testületnek nincs szavazati joga az
igazgatóság ülésén, és nincs közvetlen ráhatása a monetáris politikára. Tanácsaikat pedig – ahogy az lenni
szokott – a kormányzók nem kötelesek megfogadni.
 S hogy a FED külföldi tulajdonosai a szövetségi tartalékrendszer
profitjából osztalék formájában évente dollármilliárdokat utalnának haza
maguknak Európába? – ahogy azt Kah és Thomas Shauf sugallják.
Tény, a szövetségi tartalékrendszer nagy nyereségre tesz szert. Nettó profitja –
a FED éves jelentése szerint
– például 1995-ben elérte a 23,9 milliárd dollárt, amivel vállalatként abban az
évben legnyereségesebbek közé tartozott volna a világon. Hová ment e pénz? A
kormányzótanács és az amerikai pénzügyminisztérium közötti megállapodás alapján
a FED csaknem a teljes profitját (97,9 százalékát), 23,4 milliárdot befizette
az államnak, csak 283 milliót tartott meg, s mindössze a maradék 231 milliót osztotta
szét részvényesei között.
|