Conclude Daily Gold
A
szárnyaló részvénypiacokon is egyedülállóan, 200 százalékkal emelkedett az
elektronikus autókat gyártó Tesla Motors papírjainak árfolyama április elejétől
május végéig.
A hihetetlen drágulást az indította
el, hogy Elon Musk, a Tesla Motors nagytulajdonosa és vezérigazgatója április
elején világgá kürtölte, a Wells Fargo és a U.S. Bancorp kedvező, évi 2,95
százalékos kamatozású, 66 hónapos futamidejű hiteleket nyújt a cég által
gyártott elektronikus autók megvásárlóinak. Ezzel az S Modellek – melyek az
első prémium kategóriás autóként, egy feltöltéssel akár 500 kilométer
megtételére is képesek lehetnek – eladásai tovább nőhetnek, hiszen az egyes
kategóriáktól függően 60-96 ezer dollárért árusított gépjárművek már 10
százalékos önrésszel elvihetők lesznek. E konstrukció ráadásul annyival
előnyösebb a lízingnél, hogy a vásárlók igénybe vehetik az elektromos autókra
adott adókedvezményeket is. Musk pedig
személyesen vállalt garanciát arra, hogy 3 év használat után kedvezményes – nem
ismertetett mértékű – áron visszavásárolja az autót attól, akinek nem válik be.
A Tesla-részvények április elejétől
május elejéig 40 dollárról 55 dollárra emelkedett árfolyama május 9-ét követően
lőtt ki igazán. Aznap publikálta a cég, hogy az idei év első negyedévében
2003-as alapítása óta először nyereséges lett, miután az S Modellekből közel 9
százalékkal többet, 4900-at adott el a cég által korábban várt 4500-zal
szemben. Ezt látva a Tesla 20 ezerről 21 ezer darabra emelte az S Modell idei
értékesítési tervét, míg összes autóiból 30 ezret adhat el 2013-ban. A társaság
elképesztő fejlődését jelzi, hogy az idei első negyedéves árbevétele közel 562
millió dollár lett, szemben az egy évvel korábbi 30 millióval. A gyorsjelentés,
valamint az, hogy néhány nappal később az autókat különböző szempontok szerint
értékelő Consumer Reports a lehetséges 100-ból 99 pontot adott az S Modelnek –
ennyit utoljára a Lexus LS460 kapott 2009-ben – hisztérikus hangulatba hozta az
idei részvénypiaci szárnyalások miatt amúgy is hurráoptimista befektetőket. Az
árfolyam május közepén már a 100 dolláros lélektani határt ostromolta. Azt
akkor még nem sikerült áttörnie, miután Musk azon bejelentésére, miszerint 150
millió dolláros kölcsönt vesz fel cége részvényeinek vásárlásához, az árfolyam
enyhe negatív korrekciót hajtott végre. E megtorpanás azonban csak néhány napig
tartott, miután kiderült, a Tesla – saját és idegen forrásból – 1,08 milliárd
dollárt összegyűjtve visszafizeti az Obama-kormánytól még 2009-ben kapott –
nyilvánosságra nem hozott összegű – mentőhitelt, 9 évvel a törlesztési határidő
előtt, és elsőként az állami segítségre szorult amerikai cégek közül. A
részvények május 29-én 114,9 dollárnál állították fel történelmi
árfolyam-rekordjukat, majd a befektetői árfolyamnyereség-realizálások hatására
csökkentek, tegnap 95,37 dolláron zártak. Most a piac azt találgatja, van-e még
erő a papírokban. A további dráguláshoz mindenesetre Musk a Tesla keddi
közgyűlésén adott muníciót, kijelentve, az idén 34-ről 50-re növelik üzleteik
számát. Bár az elektromos autók iránti kereslet ebben az évben a 40 ezer
darabot is meghaladhatja, a Tesla még 2014-ben is csak 30 ezer autót kíván
eladni. A kereslettől elmaradó kínálat tisztes, 25 százalékos bruttó árrést
biztosíthat a cégnek. Melynek piaci kapitalizációja már 65 dollár közelében
meghaladta az üzemanyaggal működő autók gyártásában mogulnak számító, ám a
válság miatt zuhanó kereslettől szenvedő Peugeot-Citroen és Fiat tőzsdei értékét.
Most valószínűleg már nem szabad a papír árfolyama után szaladni,
mert Musk a kormányhitel visszafizetésével megszabadul attól a korláttól, hogy
65% felett tartsa a tulajdonrészét a cégben, ami a kormányhitel egyik
biztosítéka volt, így a jelenlegi árfolyamon érdemes eladnia egy részt a
pakettjéből, amiből tudná törleszteni a Goldman Sachs Bank felé fennálló 275
millió dolláros személyes hitelét.
Viszont a cégben óriási potenciál van. A Tesla lehet az, akinek
végképp sikerül az áttörés az elektromos autók terén, Musk személyében pedig
egy Steve Jobs kaliberű karizmatikus vezető áll a cég élén, aki a Teslával egy
óriási siker sztorit alkothat, így a céget érdemes figyelőlistára tenni, hogy
egy korrekció után bevásárolhassunk belőle.
A
Tesla-részvények alig két hónap alatt elképesztő módon drágultak
Forrás: Tesla Motors, ConsumerReports.org, Yahoo!, Conclude Zrt.
|