Conclude Daily Gold
A jóléti
társadalmakban, különösen az USÁ-ban egyre kórosabb elhízás elleni küzdelem a
cukorfogyasztás csökkenéséhez vezethet, ami nemcsak az édesítőszer árának eséséhez,
hanem egy sor élelmiszer- és italgyártó cég részvényének leértékelődéséhez
vezethet. Vészesen megugrott a kalóriafogyasztás az USÁ-ban. Míg az amerikaiak 1981-ben
fejenként naponta 3200 kalóriát vettek magukhoz, addig 2012-ben 3900-at. Mindez
az amerikai mezőgazdasági minisztérium, az USDA „Agriculture Fact Book” című
kimutatása szerint összefüggésben van azzal, hogy az emberek egyre többször
étkeznek otthonukon kívül. Amiből az következik, hogy nem otthon étkezve mindenki
hajlamos többet és/vagy magasabb kalóriájú ételeket fogyasztani, és e tendencia
csak nő. Ha nem történik semmi, 2606-ban az amerikaiak tápláléka száz
százalékban cukorból áll majd (lásd grafikonunkat).
Az amerikaiak
cukorfogyasztása vészesen nő Az utóbbi fél évszázad amerikai cukorfogyasztási szokásainak
változásáért számos tényező felelős, mindenekelőtt a jólét növekedése, amit a
reáljövedelmek emelkedése idézett elő, vagy például az, hogy a szegények is egyre
több élelmiszersegélyhez jutnak. Újabb és újabb termékek megjelenése, az élelmiszerimport
növekedése, a házon kívüli étkezés gyakoribbá válása, a tápanyagban – főként
cukorban – gazdag készítmények fogyasztására buzdító hirdetések is mind-mind
ebbe az irányba hatnak. Éppúgy, mint a demográfiai változások, melynek során az
addigi egykeresős modellt a feleség munkába állásával felváltja a kétkeresős,
miközben a népesség is növekszik, a társadalom pedig öregszik, s etnikailag
pedig egyre sokszínűbbé válik. A globális elhízásban elsősorban a cukorfogyasztás a ludas. Ennek
csökkentéséről már régóta tart a vita világszerte, ami a cukorfogyasztás
szerkezeti csökkenéséhez vezethet. Ez a kereslet visszaesésén keresztül nemcsak
a cukor árának mérséklődését idézheti elő, hanem egyúttal a cukros
készítményeket gyártók forgalmát is apaszthatja, ami tőzsdei részvényeik
leértékelődéséhez vezethet – állapítja meg a Credit Suisse legfrissebb tanulmányában.
Kérdés, e tendenciát mennyire tudja lassítani, hogy a fejlett országokkal
ellentétben a fejlődő országokban még jó ideig magasan maradhat a
cukorfogyasztás. Ha nem eléggé, akkor elsősorban az olyan italgyártók és
palackozók, mint a Coca-Cola, a Dr Pepper és és a Femsa, továbbá az
élelmiszergyártók – a Tate, a Mondelez, a Bimbo Suedzucker, a Cosan, az AB Foods,
a Wilmar – érezhetik meg a visszaeső cukorigényt. Ha pedig emiatt kevesebb lesz
a cukorbeteg, akkor a kezelésére szolgáló gyógyszereket készítő cégek, mint a
Novo és az Eli Lilly is kevesebb készítményét tudná majd értékesíteni. Ezzel
szemben a cukormentes termékek vagy édesítőszerek széles kínálatát nyújtó cégek
– mint a PureCircle, a Senomyx, a Danone vagy a Nestlé – részvényei lehetnek a
relatív nyertesei a cukorkereslet csökkenésének. Igaz, az édesítőszerek
használata is kockázatos, egyre több tanulmány szól azok esetleges káros
mellékhatásáról, túlzott fogyasztásuk a rák kialakulásához vezethet.
Megugrott a napi
kalóriabevitel az USÁ-ban
Forrás: USDA, Credit Suisse, Conclude Zrt.
A fent
említett részvények, kötvények, állampapírok a Conclude Bróker
szolgáltatásaként megvásárolhatóak. Amennyiben megbízást szeretne adni, vagy
további információkra van szüksége, kérjük hívja a Conclude csoport központi
számát, vagy mobiltelefonszámaink valamelyikét
+36 1 799 7799 | +36 20 257
6442 | +36 20 257 2442
|