Hírlevél feliratkozás
Goldtresor grammárak *
Arany/HUF középárfolyam g
Arany/USD árfolyam oz
Arany/Euró árfolyam oz
Ezüst/Euró árfolyam oz
Arany cikkek
- Befektetési arany
- Arany
- Arany Befektetés
- Aranytömb, aranyrúd, platinatömb öntése Svájcban
- Aranyrúd, befektetési aranyrúd, aranytömb
- Aranytömb
- Aranyérme, befektetési aranyérme
- A befektetési aranyérme prémium értéke
- Londoni aranypiac 1660-2004
- A Loco London aranyszámla története
- A Nemesfém Elszámolóház és arany letéti szolgáltatás Londonban
- Arany befektetési alapok és a fizikai aranypiac. Az SPDR Gold ETF
A gyémántbiznisz kulisszatitkai VII. – A nyers gyémántpiactól a csiszolt gyémántokig |
2014. február 13. csütörtök, 10:20 |
Conclude Daily Gold A középpiac a legösszetettebb szegmense az értékláncnak, az a nyersgyémánt-értékesítéstől a csiszoláson, ékszergyártáson át a kiskereskedelemig terjed.
E tevékenységek többsége nagyjából
négy kategória valamelyikébe sorolható: a vágásból-csiszolásból, a csiszolt
gyémántokkal való kereskedésből, az ékszergyártásból és az értéklánc több
elemét magába foglaló diverzifikált műveletekből. A középpiaci vállalkozások az értéklánc különböző szakaszaiban
vannak jelen
A középpiaci szakasz
magában foglalja a nagyobb vágók és csiszolók által kezelt nyersgyémántok
másodlagos értékesítését. A nagyobb nyersgyémánt kereskedő cégek a nyers kövek
30-70 százalékát kisebb megmunkáló vállalkozásoknak adják el, míg az inkább
csiszolási profilú, de a nyersgyémántpiacot közvetlenül elérő nagy cégek a
nyersgyémántjaik 10-20%-át dobják piacra. A középpiac szívében a
vágók és csiszolók állnak. Nekik kell meghatározniuk a vágás mikéntjét és a
csiszolhatóságot. Meg kell becsülniük, hogy egy nyers kőből hogyan érhető el a
legnagyobb hozam, hány részre kell vágni, milyen formára kell csiszolni, hogy
aztán a befektetésükből a legnagyobb hozamot érjék el. A technológiai fejlődés
ellenére a kövek eredeti súlyának több mint 50 százaléka elvész a vágás és
csiszolás során. A megvágott és csiszolt gyémántok aztán több kézen is
megfordulhatnak amíg az ékszerkészítőkhöz és a kiskereskedelembe kerülnek. A középpiaci szegmens
ugyanakkor nagyon töredezett, több mint 5 ezer szereplő versenyez egymással. A
top 50 éves árbevétele egyenként 100-900 millió dollár közé esik, ezek teszik
ki az iparági eladások mintegy felét. Megközelítőleg 6-8 százalékos
nyereségrátát érnek el a különböző méretű, formájú és színű gyémántok
kezelésével. A nagyobb szereplők általában legalább 30 éve tevékenykednek és
gyáraikkal, irodáikkal 5-10 országban vannak jelen. A többiek általában kis
családi vállalkozások, elsősorban Indiában és Kínában, egyenként 10 millió
dollár alatti éves forgalommal. A
középpiac töredezett, a piaci szereplők többsége kis, családi vállalkozás
E – nagyjából 2-3 százalék közötti piaci részesedésű – kisebb cégek a vágó és csiszoló szegmensre koncentrálnak. Limitált kapacitásaikkal, a kisebb üzletek többsége a különleges formájú, méretű vagy színű gyémántokra specializálódik. Kínálatuk döntő része a nagyobb vágó és csiszoló társaságoktól ered. A középpiacnak ugyanaz a három értékesítési csatornája – a hosszú távú kontraktusok, az aukciók és az egyszeri szerződések –, mint a termelői szakaszénak, ám alapvető különbség, hogy itt az eladások mintegy 90 százaléka egyszeri megállapodásokon alapul. Csak kevés megállapodást dokumentálnak, az eladók és vevők többségének kapcsolata a kölcsönös bizalmon alapul. Kizárólag azok kerülhetnek be a potenciális vevői körbe, akik egy vagy több olyan vállalattól rendelkeznek referenciával, amelyek már a „klub” tagjai.
A hosszú távú szerződések
viszonylag ritkák a középpiacon, mindössze az eladások körülbelül 5 százalékát
teszik ki. Ennek oka, hogy a másodlagos kereskedők nem tudnak garantálni fix
gyémántmenyiséget. Sok informális megegyezés az elsődleges kereskedőkkel
köttetik. Az aukciók aránya ugyancsak 5 százalék körüli, ezek nagysága általában
limitált, a kivételesen csiszolt kövekre korlátozódik. Egyes aukciókon
kizárólag gyémántokra lehet licitálni, máshol egyéb luxuscikkekre is. Mivel
ezek az aukciók a média fokozott figyelmét vonják magukra, jelentős a hatásuk
az árakra és a fogyasztói preferenciákra. Amint az elnevezésük
mutatja, a gyémánt csomópontokon számos tevékenység összpontosul egy helyen, itt
találhatók többek között a gyémánt-kereskedelmi központok, valamint a
kereskedők, a vágó és csiszoló cégek értékesítési irodái. A kereskedelmi
központok általában eszközöket biztosítanak a kereskedőknek, emellett egyéb
szolgáltatásokat – szállítás, biztosítás, vízum ügyintézés –, amelyek a rövid
távú kereskedelemben használatosak. A közvetlen adásvételeket az értékesítési
irodákban ütik nyélbe. Hat nagy gyémántközpont létezik. A hagyományosak:
Antwerpen, New York, Tel Aviv, valamint az újonnan létesültek: Dubai, Hongkong
és Mumbai. Féltucat gyémánt-csomópont található a világon
50-55 milliárd dollár közötti éves forgalmával Antwerpen a
legnagyobb gyémántközpont
A második legnagyobb
hagyományos csomópont New York, a vezető amerikai székhelyű gyémántcégek
elsődleges kereskedési helyszíne, 35-40 milliárd dolláros éves forgalommal. A
22-27 milliárd dolláros éves forgalmú Tel Avivot elsősorban a magasan képzett
izraeli vágó és csiszoló cégek használják. Az újonnan kialakult csomópontok
közül a 40-45 milliárd dolláros éves forgalmú Dubai a leggyorsabban növekvő, amit
kedvező adórendszerének és transzferárazási jogszabályainak, valamint az indiai
vágó és csiszoló szektor közelségének köszönhet. A 30-35 milliárd dolláros éves
forgalmú Hongkong a dél-kelet-ázsiai megmunkáló vállalatok fő forrása. Mumbai
alapvetően az indiai vágó és csiszoló ipar import-export ügyleteit intézi, éves
szinten 25-30 milliárd dolláros értékben. A gyémánt-csomópontok éves forgalma a 2009-2011 közötti
növekedés után 2012-ben megtorpant
A gyémántforgalom 2012-es
csökkenése több tényezőnek tudható be: a nagy gyémántfogyasztó Kína és India
kereslete visszaesésének, az amerikai gazdaság lassulásának, az eurózóna
folyatódó pénzügyi válságának és az indiai rúpia leértékelődésének. Bár
mindezek hatására a legtöbb középpiaci szereplő profitja és likviditása csökkent, a két legnagyobb
gyémánttermelő, a De Beers és az Alrosa megőrizte ármegállapítási erejét. Ennek eredményeként a
gyémántközpontok közötti verseny felerősödött. Míg Dubai és Hongkong a
nullaszázalékos import-export adók, valaminta
Kínához és Indiához való közelsége miatt vonzó, addig Antwerpen, New
York és Tel Aviv a nagyértékű kövekre, a fejlett infrastruktúrára és az előnyös
adófelülvizsgálatokra összpontosít. Az utóbbi években az online tőzsdék váltak a csiszolt gyémántok kereskedelmének alternatív helyszíneivé, amelyek lehetővé teszik a vevőknek a gyors vásárlást. Az eladók között a csiszoltgyémánt-kereskedők, valamint a vágó és csiszoló kisvállalkozások egyaránt megtalálhatók. Az értékesítések különböző formában történhetnek: online, időben limitált aukciók, közvetlen tárgyalások a vevők és eladók között, illetve „vedd meg most vagy hagyd ” – angolul: take it or leave it – típusú, fix áron tett ajánlatok.
A gyémántok árazása
meglehetősen szubjektív, mivel mindegyik darab a súlya, színe, formája és
vágása alapján egyedi. A gyémántok eltérő tulajdonságai több ezerféle
gyémánttípust eredményeznek
E tulajdonságok
kombinációi és permutációi több ezer fajta gyémántot hozhatnak létre, amelyek karátonkénti
ára az egyes kövek mérete és minősége alapján jelentősen eltérhet. A karátonkénti gyémántárak a kő mérete és minősége szerint
jelentősen eltérhetnek
A gyémántárazásban a kő minősítése a döntő tényező. A minősítést drágakövekkel foglalkozó független laboratóriumok végzik, amelyek nem adnak értékbecslést, hanem a minősítési szempontok alapján sorolják be a drágaköveket. A minősítés egyáltalán nem egzakt tudomány, adott a négy alapvető kritérium, melyekből csak a súly (karát) a tisztán objektív mérce, a szín, a tisztaság és a vágás azonban szubjektív megítélésen alapul. Ennek megfelelően ugyanazt a gyémántot az egyes laboratóriumok különbözően minősíthetik, ami aztán eltérő árakat eredményezne még ugyanazon kő esetében is.
Forrás: Bain & Company, Inc.; Conclude Zrt.
A gyémántbiznisz kulisszatitkai I. A gyémántbiznisz kulisszatitkai II. A gyémántbiznisz kulisszatitkai III. A gyémántbiznisz kulisszatitkai IV. A gyémántbiznisz kulisszatitkai V.- Gyémántpiaci értéklánc A gyémántbiznisz kulisszatitkai VI. – A nyersgyémánt piac A gyémántbiznisz kulisszatitkai VII. – A nyers gyémántpiactól a csiszolt gyémántokig A gyémántbiznisz kulisszatitkai VIII. – Gyémántpiaci kihívások, trendek A gyémántbiznisz kulisszatitkai IX. – Hosszútávú trend: emelkedő gyémánt árak
|