Hírlevél feliratkozás
Goldtresor grammárak *
Arany/HUF középárfolyam g
Arany/USD árfolyam oz
Arany/Euró árfolyam oz
Ezüst/Euró árfolyam oz
Arany cikkek
- Befektetési arany
- Arany
- Arany Befektetés
- Aranytömb, aranyrúd, platinatömb öntése Svájcban
- Aranyrúd, befektetési aranyrúd, aranytömb
- Aranytömb
- Aranyérme, befektetési aranyérme
- A befektetési aranyérme prémium értéke
- Londoni aranypiac 1660-2004
- A Loco London aranyszámla története
- A Nemesfém Elszámolóház és arany letéti szolgáltatás Londonban
- Arany befektetési alapok és a fizikai aranypiac. Az SPDR Gold ETF
A gyémántbiznisz kulisszatitkai VIII. – Gyémántpiaci kihívások, trendek |
2014. február 17. hétfő, 11:50 |
A még mindig formálódó, ám 2012-ben kissé lelassult gyémántipar egyik legnagyobb kihívása, hogy hiányzik olyan összehangolt marketing kommunikáció, mely ösztönözné a keresletet. A másik nagy probléma, hogy a gyémánt értékláncot finanszírozó bankok kezdenek kivonulni az üzletből. Ennek fennmaradása esetén alternatív finanszírozási lehetőségek felkutatására van szükség. Ez viszont tisztább viszonyokat követel meg különösen a vágó/csiszoló fázisban.
Gyémántpiaci árrések és kihívások
Nem elég, hogy a
kutatás-termelés – az iparágban legmagasabb – 16-20 százalékos profitmarginját
a bányászati költségek emelkedése erodálhatja, az is veszélyt jelent, hogy a
lelőhelyek országainak kormányai is megpróbálnak minél több hasznot húzni a
gyémánttermelésből. Mivel a piaci kondíciók várhatóan volatilisek és bizonytalanok
maradnak, még fontosabbá válik a szaktudás és a jó minőségű piaci információk
összegyűjtése az árak maximalizálása és a kitermelési szintek növelése
érdekében. A gyémánt bányászoknak tovább kell optimalizálniuk az értékesítési
csatornáik összetételét és megtalálniuk a piachoz vezető leghatékonyabb utakat. Számos kihívással néz
szembe az értéklánc legösszetettebb – a
nyersgyémánt-értékesítéstől a csiszoláson, ékszergyártáson át a kiskereskedelemig
terjedő – szegmense, a legalacsonyabb, 1-8 százalékos profitmarginnal
rendelkező úgynevezett középpiac. Mindenekelőtt azzal, hogy ésszerű piaci áron
kell bebiztosítani a nyersgyémánt-kínálathoz való hozzáférést. A vágók és
csiszolók közötti költségverseny ugyanis fokozódik, ami az új befektetésektől
nagyobb hatékonyságot követel meg, különösen azért, mert a működő tőke bevonása
egyre nehezebb. A középpiac kulcsvevőiért, az ékszergyártókért folytatott
verseny is növekszik. Itt is jelen van a gyémántbányász országok kormányainak
nyomása, mivelhogy szeretnének részesedni a középpiaci értéklánc bevételeiből is. Megállapítható, hogy mind az upstreamben (kutatás,
bányászat), mind a középpiacon tevékenykedők számára a legnagyobb akadályt a
gyémántbányáknak helyet adó országok előírásai támasztják. Ez nemcsak arra
irányul, hogy a szortírozó és értékesítési helyek áttelepítésre kerüljenek, hanem
hogy maga a bányászati tevékenység is
egyre nagyobb mértékben állami cégek birtokába kerüljön. Az értéklánc végén szereplő downstream – melynek profitrátája 11-14 százalék között mozog – számára az a fő kihívás, hogy a kiskereskedők a kereslet kielégítéséhez elegendő gyémánt ékszerhez jussanak, és gondoskodjanak arról, hogy mindez etikus forrásból történjen. Az etikai szempontok ugyanis a gyémántot övező konfliktusok miatt nőttek meg szembetűnően az utóbbi években. Magyarul, a vásárlók szeretnének gyémántot, de csak akkor, ha azzal nem hadvezéreket és terroristákat finanszíroznak (legalábbis az USA és Európa vásárlói így gondolkoznak).
Az is szegmensenként eltérő, hogyan próbálják leküzdeni a kihívásokat. Az upstreamben tevékenykedők például arra összpontosítanak, hogy értékesítési csatornáik kombinációjával a lehető legmagasabb árakat érjék el, ami lehetővé teszi, hogy pontosan megtervezhessék a kereslethez igazodó termelésüket. Emellett a gyémánttermelő országok kormányaival is partneri viszonyra törekednek. És természetesen az árazás bizonytalansága, valamint a technológia bonyolultabbá válása miatt a működés tökéletesítése kap prioritást.
Az értéklánc végén lévő
downstreamben meglévő kihívások leküzdéséhez a kereskedőknek – különösen
azoknak, amelyek a nagy értékű ékszereket értékesítik – megfelelő mennyiségű,
kiváló minőségű kövekre van szükségük. A nagy karátszámú kiváló minőségű kövek
piaca egyre inkább keresletivé válik, itt felvásárlási verseny alakulhat ki,
ezért a downstream próbál benyomulni a középpiacra is, ami azonban más típusú
szaktudást is igényel.
Gyémántpiaci trendek az értéklánc mentén Upstream A gyémántok kiválogatása és szortírozása folyamatos mozgásban van, miután a termelőkre fokozódik a nyomás, hogy a szortírozó központjaikat a kitermelő országokba helyezzék át. Emellett növelniük kell a befektetést a kiválogató technológiába, annak érdekében, hogy növekedjék az automatizáció mértéke és csökkenjen a költség. Az upstream-szegmens értékesítési csatornái szintén változóban vannak, noha azok jelenlegi elegye valószínűleg a közeljövőben stabil marad. A korábbi BHP Biliton-bányák által kitermelt mennyiséget az új tulajdonos, a Dominion Diamond valószínűleg a hosszabb távú szerződéseken keresztül értékesíti, mintsem aukcionálja. Mindazonáltal a nyersgyémánt-értékesítésben hosszabb távon az aukciók aránya növekedni fog, miután a kisebb termelők egyre nagyobb részt próbálnak kihasítani maguknak. Mindezek következtében inkább a kétfajta értékesítési csatorna kombinációja várható.
Középpiac
A vágó és csiszoló piaci
szegmens konszolidációjának áldozatai a másodlagos nyersgyémánt-értékesítések
lehetnek, ezek valószínűleg csökkennek. Az egyesülések, felvásárlások révén
egyre terebélyesedő cégek minden bizonnyal mindent elkövetnek majd, hogy minél
jobban hozzáférhessenek a nyersgyémánt-kínálathoz, emiatt viszont a másodlagos
piaci keresletük csökkenhet. Ez utóbbi azonban mégsem tűnik el teljesen, mivel
a nagyobb termelőkkel közvetlen kapcsolatban nem lévő kisebb piaci szerepők a
másodpiacon kell beszerezzék a köveket. Mind az upstream, mind a
downstream továbbra is nagy nyomást gyakorol a középpiacra, további
konszolidációt és integrációt előidézve az értéklánc e szegmensében. E konszolidáció és integráció a hosszú távú
szerződések tulajdonosait az integrált szereplők felé tereli, akiket
diverzifikációjuk és méretük versenyelőnyhöz juttat. A banki finanszírozási
csapok elzárására az egész iparágnak válaszolnia kell. Az alternatív források
elnyerése nagyobb átláthatóságot követel, a nyitottság növelésére irányuló
nyomás már most érződik. Alapvetően a nagy bányásztársaságoktól várható el,
hogy ebben a tekintetben élen járjanak.
Downstream
A vevők – és ezért a kereskedők – Nyugaton valószínűleg nagyobb súlyt fektetnek a gyémántékszerek etikai aspektusaira, nemcsak a források beszerzése tekintetében, hanem abban is, hogy az iparág elkötelezett legyen a bányával rendelkező országok fejlesztésében. Az etikai szempontok kevésbé aggasztják a világ többi részén lévőket, így a Nyugaton kívül kereskedőkre minimális lesz a hatásuk.
Forrás: Bain & Company, Inc.; Conclude Zrt.
A gyémántbiznisz kulisszatitkai I. A gyémántbiznisz kulisszatitkai II. A gyémántbiznisz kulisszatitkai III. A gyémántbiznisz kulisszatitkai IV. A gyémántbiznisz kulisszatitkai V.- Gyémántpiaci értéklánc A gyémántbiznisz kulisszatitkai VI. – A nyersgyémánt piac A gyémántbiznisz kulisszatitkai VII. – A nyers gyémántpiactól a csiszolt gyémántokig A gyémántbiznisz kulisszatitkai VIII. – Gyémántpiaci kihívások, trendek A gyémántbiznisz kulisszatitkai IX. – Hosszútávú trend: emelkedő gyémánt árak
|